سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: کارشناسان اقتصاد انرژی پیش‌بینی می‌کنند که بهای جهانی نفت در ماه‌های آینده تا 150 دلار به ازای هر بشکه افزایش یابد.

فریدون فشارکی، رئیس یک موسسه مطالعاتی بین‌المللی در ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی کرد که به دلیل افزایش میزان تقاضای جهانی نفت هر ساله قیمت جهانی هر بشکه نفت خام 10 تا 15 دلار افزایش می یابد و این روند صعودی تا مرز 150 دلار در هر بشکه ادامه خواهد یافت.

به نوشته گلف تایمز این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه میزان تقاضای جهانی نفت به‌طور روز افزون در حال افزایش است، افزود: «کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نفت مانند چین و هند به همراه آمریکا از بزرگترین تقاضا‌کنندگان نفت در دنیا هستند به‌طوری که میزان تقاضای کشور چین و هند برای نفت تا سال 2015میلادی  به ترتیب معادل 1/5 درصد و 3/4 درصد افزایش خواهد یافت.»

این در حالی است که کاهش تولید کشورهای صادر‌کننده نفت مانند عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه به دلیل افزایش نیاز داخلی به انرژی موجب خواهد شد تا سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت با کاهش معادل 1 میلیون و 500 هزار بشکه در روز مواجه شود.

در همین حال روز گذشته آتش‌سوزی در یک پالایشگاه فنلاند موجب شد تا بهای نفت به بیش از 109 دلار صعود کند. در پی آتش‌سوزی در پالایشگاه نسته فنلاند قیمت نفت خام به 48/109 دلار در هر بشکه رسید.

بلومبرگ گزارش داد که این آتش سوزی که در مورد علت آن گزارشی منتشر نشده است در واحد تولید نفت گاز این پالایشگاه رخ داد و در نتیجه تولید روزانه 200 هزار تن گازوئیل از این پالایشگاه متوقف شد. پیش‌بینی شده است عملیات تعمیر و بازسازی این واحد یک ماه به طول بینجامد. پس از افزایش 3  دلاری بهای نفت خام در شب گذشته، هم‌اکنون قیمت نفت خام آمریکا با اندکی کاهش به 85/108 دلار در هر بشکه رسیده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در حال‌حاضر در برابر 9/106 دلار معامله می شود.

نفت 97 دلاری اوپک در نوسان 

بهای سبد نفتی اوپک در هفته گذشته به ‌طور میانگین به معادل 97 دلار و 62 سنت رسید که کاهشی 62 سنتی را در پی داشته است.  این درحالی است که میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته معادل 98 دلار و 24 سنت بوده است.  پیش ازاین و در پی اوج  گرفتن بهای جهانی نفت خام  قیمت سبد نفتی اوپک که تا مرز 103 دلار نیز افزایش پیدا کرده بود، در روزهای گذشته روند نزولی درپیش گرفته بود که اکنون به سطح 98 دلار رسیده است.

اوپک که حدود 40 درصد از نفت‌ خام جهان را تأمین می‌کند، 15 اسفند در وین به تصمیم‌گیری درخصوص سیاست‌های تولیدی خود در ماه‌های آینده پرداخت و اعضای این سازمان توافق کردند که با تثبیت تولید فعلی با وجود تقاضای مصرف‌کنندگان، همچنان شرایط بازار را در ماه‌های آینده به دقت زیر نظر داشته باشند.

این اولین نشست اوپک بود که در زمانی برگزار می‌شد که بازارهای جهانی با قیمت‌های بالای 100 دلار روبه‌رو بودند و این مسئله فشار زیادی روی این سازمان وارد می‌کرد. پس از برگزاری این نشست نیز روند صعودی قیمت‌ها همچنان ادامه داشت و بهای سبد نفتی اوپک برای چندین روز متوالی رکوردشکنی کرد.

سبد نفتی اوپک شامل نفت گیراسول آنگولا، مخلوط الجزایر،‌ میناس (اندونزی)، نفت‌سنگین ایران، سبک بصره (عراق)، ‌صادراتی کویت، اس‌سیدر (لیبی) بانی‌لایت (نیجریه)،‌ مارین قطر، عرب لایت (عربستان)، موربان (امارات) و BCF 17 ونزوئلاست.

کد خبر 48107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز